vrijdag 15 juli 2016

Dag 13, vrijdag: And now for something completely different!

Ons Chiang Mai avontuur liep vandaag ten einde en ik vond het écht heel jammer. Er hangt zo'n fijn backpacker-sfeertje. Maar natuurlijk was ik ook wel erg benieuwd naar de Thaise eilanden.

Om 10.30 uur hadden we een transfer naar het vliegveld van Chiang Mai. Ook op dit vliegveld dubbele controles, zowel bij de ingang als na de bagage drop-off. Het geeft geen garanties, maar toch geeft het een zorgvuldig gevoel.
Een prima vlucht met Bangkok Air, alhoewel het wel even wennen was, na die geweldige ervaringen met Emirates. Zeker omdat de vluchten naar Koh Samui erg duur zijn. We hadden ook op het vasteland kunnen vliegen, maar dat had ons zoveel reistijd extra gekost (vlucht-bus-ferry-taxi). Nu vertrokken we om 12.30 uur uit Chiang Mai en landden om 14.15 uur op Koh Samui Airport.

Koh Phangan

Koh Samui, dichtbij ons hotel
 Een prachtig vliegveld en door velen het mooiste vliegveld ter wereld genoemd. Ik verwachtte eigenlijk dames met Hawaiiaanse rokjes die ons welkom heetten met bloemenkettingen, die sfeer heeft het vliegveld namelijk. Wel grappige busjes, alles prachtig aangelegd en superschone wc's!

De bagageband, in de buitenlucht met alleen een rieten afdak!
Nadat we de koffers hadden, was het zoeken naar een taxi, maar dat was ook zo geregeld. Alles op dit eiland staat natuurlijk in het teken van toerisme, dus zelfs taxi's zijn op het vliegveld (grotendeels) centraal geregeld. Niet helemaal, want toen we iets verder liepen stond er een bordje 'public taxi'. Die hadden we dus ook kunnen hebben.

Het was druk op de weg naar ons hotel. We zitten in het plaatsje Bophut, wat bekend staat om de gezelligheid. Maar gezelligheid betekent soms ook drukte 😊
Toch waren we rond 15.00 uur al in het hotel. Een kamer was nog niet klaar en de kamers lagen ook niet naast elkaar, zoals verzocht. Wel hebben de kamers uitzicht op zee. Fantastisch. De zee heeft een prachtig blauwe kleur!

Uitzicht van ons balkon
Max en Harry zijn nog even naar de supermarkt gelopen voor een soort lunch. In het vliegtuig kregen we ook lunch, maar dat was een maaltijd met garnalen... Nope, niet helemaal aan ons besteed 😒. Verder had Anne wat pijn in haar maag (o-oh) en ik zat nog vol van gisteravond, dus wij hadden sowieso niet zo veel trek.

Anne en ik zijn het hotel eo gaan verkennen. Prachtige tuin met zwembaden, tafeltennistafel, petange en massaaaaaasj (massage). De zee was gewoon warm. Niet een beetje warm, maar bijna badwater-warm!
De zon scheen ook behoorlijk. Zoveel blauwe lucht hebben we hier nog niet gezien (en dat vonden we allemaal niet zo heel erg in verband met de warmte en het programma). Maar hier is de zon natuurlijk meer dan welkom! Koh Samui ligt in de golf van Thailand, waar in de zomer (regentijd) meer kans is op mooi weer. Vandaar dat we aan deze kant van het vaste land zitten en niet in de Andamanzee, waar je wél prachtige eilanden hebt.

Toen de mannen ook weer terug waren en de kamer van Max en Anne klaar was, zijn we lekker gaan zwemmen en relaxen.

Na het douchen liepen we richting Fisherman's Village, Bophut, waar op vrijdagavond een nightmarket is.

We hebben niet lang hoeven zoeken naar een leuk en lekker restaurant, direct aan het strand.

En na het eten hebben we lekker langs alles kraampjes en winkeltjes gestruind. En er zijn er zoooo veel! Na een mocktail zijn we huiswaarts gegaan.
Harry kocht een nieuw stemapparaatje

Schommelend een drankje doen
Morgen wilden we een private-taxi huren (schreef ze schaamteloos), maar we willen eigenlijk eerst goed uitzoeken waar we in ieder geval allemaal naar toe gebracht willen worden. Verder zien we wel wat we morgen doen! Voorlopig zitten we hier tot dinsdag.