zondag 10 juli 2016

Dag 8, zondag: A room for 1 hour, please

Allereerst iedereen bedankt voor de lieve woorden als reactie op de blogs. Erg leuk om te weten dat ze gelezen worden! Love you all!

Het is zondag! Uitslapen doen we thuis weer, dus vanmorgen bijtijds opgestaan, om half 8 ontbeten en nog een paar keer het water in gesprongen. Wat is het toch heerlijk. Zelfs zo vroeg in de ochtend is de temperatuur zalig (jep, dat zeg ík) en het water ook niet koud. Daarna nog even heerlijk gedoucht onder die fantastische regendouche. Een ding is zeker, voor dit hotel hebben ze een architect genomen die het écht begrepen heeft. Alles klopt gewoon, tot in de details.

Overigens, hoe langer we er zijn, hoe meer varanen we zien. Harry zag er vanmorgen nog een 2 meter lange! En daar zwemmen we gewoon tussen...

Het was moeilijk afscheid nemen van deze magische plek.

Wij hadden de laatste 2 van de rij huisjes, de beste!
Nadat we met de boot weer terug naar de pier waren gebracht, stond daar onze taxichauffeur op ons te wachten. Een man van weinig woorden (in ieder geval weinig Engels woorden). Hij reed iig heel keurig en tijdens een korte tussenstop onze eerste tosti bij de 7-Eleven verorberd. Die tosti's zijn er in verschillende smaken (van harig tot zoet), je koopt ze verpakt en ze maken ze ter plekke warm in het tosti-ijzer, als je wilt. Ik had een ordinaire ham-kaas en hij was echt lekker! Onze chauffeur at bij de buren, meer kwaliteit, zelfde geld. We konden hem nog net trakteren op een flesje water en een pakje vruchtensap, meer hoefde hij niet.
Wat issie toch leuk hè!
Rond 14.00 uur waren we bij ons hotel in Ayuttayah. Eh...hier heb ik wat uit te leggen, omdat we hier helemaal niet slapen, maar vanavond met de nachttrein naar Chiang Mai reizen. Het is lichtelijk beschamend, maar we hebben dus een hotel geboekt voor de paar uur dat we in Ayutthaya zijn... De kamer ligt tegenover het station en kostte nog geen 20 euro. Zo konden we onze koffers met een gerust hart ergens achterlaten en ons voor de treinreis nog even opfrissen (en naar de wc).

Vergeleken met het Floathouse Riverhotel was dit Ayotthaya Riverside hotel het tegenovergestelde, met vlekken op het tapijt en in de badkamer waarvan je zeker niet wilt weten waar ze van zijn! Ook nu weer een gevalletje van 'te veel enge films gekeken', want we hadden het idee dat we de enige gasten waren. Alle kamers op onze verdieping stonden wagenwijd open en onze fantasie nam ons mee de diepte in.

De rivier Pa Sak 's middags

De rivier Pa Sak 's avonds, uitzicht vanuit het hotel

Anyway, we hoefden er niet te slapen, maar wilden wel graag nog wat van de stad zien. Ayutthaya, ooit de hoofdstad van Thailand, veel tempels dus.
We besloten de stad zelf te verkennen, in de paar uur die we hier hadden. De rivier Pa Sak, waar een paar jongetjes lekker aan het zwemmen waren, staken we over met een bootje. Aan de overkant huurden we fietsen en kregen we een plattegrond met alle bezienswaardigheden.

Leuk om hier op eigen gelegenheid rond te fietsen, het is een stuk rustiger dan Bangkok. Veel, heel veel stalletjes waar je kunt eten, maar wij durven het helaas niet aan. Stel je voor dat het verkeerd valt...en daar moet je al helemaal niet aan denken als je een nachtje trein gaat doen...ik heb zo'n vermoeden hoe het toilet er daar uit ziet en daar wil ik eigenlijk gewoon liever niet zijn.
We hebben verschillende tempels gezien, sommige bijna volledig verwoest door de Birmezen, maar de Birmezen hebben sommige ook weer helpen restaureren, als goedmakertje.

Wat Phra Mahathat

Wat Phra Mahatat

Vilharn Phra Mongkol Bopit met een van de grootste bronzen boeddha's in Thailand

Jep. Hij is echt huge!

Phra Buddha Sai Yat, reclining Buddah. Het hoofd wijst precies naar het noorden, hij kijkt naar het westen. 32 meter lang, 8 meter hoog

Hier helaas ook de eerste olifanten met mandjes gezien. Ik kan de aanblik van die prachtige dieren, maar zo behandeld, niet aanzien, hartverscheurend. Het viel me op dat er met name Aziaten in de mandjes zaten. Misschien was het toeval. Ik hoop dat langzaam het besef komt dat er ook geld te verdienen valt als deze dieren niet gebruikt worden als circusattractie.

Tegen het einde van de middag gingen we op zoek naar een restaurantje, maar dat viel niet mee. Uiteindelijk kwamen we bij de KFC (!!) uit. Nee, niet geweldig, wel makkelijk.
Terug met het pontje de rivier over en de laatste boodschappen bij de 7-eleven gedaan.
Samen naar de overtoom
In het hotel hebben we ons opgefrist, nog wat boodschappen gedaan en dit keer waren we ruim op tijd op het station (na onze eerdere ervaring in Bangkok nemen we geen risico meer). Natuurlijk had ook deze trein vertraging (20 minuten maar) en wat er nog van ons over was (kennelijk zijn de muggen op de hoogte van al die korte-broeken-backpackers op het station) stapte in de trein.

Druk op het station!
Onze bedden waren al klaargemaakt (zo gaat dat hier, dat doen ze gewoon voor je). De indeling is hetzelfde als de couchettes in Europa. Wij hebben alle vier een onderbed, omdat we dan minder last hebben van de lamp die de hele nacht blijft branden en omdat we nu een raampje hebben! Wij blij!

Nu wiebelen we dus richting het noorden van Thailand, Chiang Mai. Door velen als een geweldig gezellige stad omschreven. We komen, als het goed is, rond 8.30 uur aan en zijn benieuwd!

Een warme groet!

1. Alweer 'n prachtig verhaal met mooie foto's.

2. Wat een mooi verslag en mooie foto's! Heel veel reizen maar dan heb je ook wat.

3. Wat een mooi verslag en mooie foto's! Heel veel reizen maar dan heb je ook wat.