woensdag 6 juli 2016

Dag 4 woensdag: kamikaze door Bangkok

Vandaag weer om 8.00 uur opgestaan en na een heerlijk ontbijtbuffet de koffer ingepakt. We hadden nog voldoende tijd om in de buurt nog wat rond te kijken, de receptioniste had ons immers verteld dat we beter niet met de taxiboot naar het station konden gaan, maar met een gewone taxi....20 minuutjes rijden...volgens haar....en een taxi hoefden we niet te bestellen, dat regelde de portier zo....zei ze.... En omdat zij het wel zou weten, liet ik mijn vooraf zorgvuldig uitgestippelde plan maar voor wat het was.....
Anne wilde graag nog naar de tempel iets verderop. Het was onze eerste tempelervaring. Gelukkig had Harry zich een beetje ingelezen in de Thaise 'etiquette', dus we gedroegen ons keurig. Het fijne van kleine kerken en tempels vind ik toch wel dat het er altijd heerlijk rustig is. We waren, naast een monnik, met zn vieren. Kaarsjes gebrand.

Onze gids vertelde gisteren dat de dieren in de buurt van een tempel altijd goed verzorgd moeten worden. Afgedankte honden worden dan ook altijd in de buurt van een tempel achtergelaten. Heel veel dieren zagen we hier niet, maar over het geheel genomen, zie je erg veel katten en honden hier. En het lijkt erop dat ze best goed verzorgd worden. Na de tempel gewoon wat door de buurt gewandeld. Mooi om te zien dat er achter de drukke straten hele leuke wijkjes liggen. Eenvoudige huisjes, soms zelfs alleen een hutje met golfplaten andere weer eenvoudig maar sfeervol. Veel ondernemers ook hier.

Een kappertje of werkplaatsje met een drukpers, een winkeltje waar de vellen verpakt worden en een winkel waar ze klaar liggen voor transport of de verkoop. Prachtig!

Rond 12.15 uur waren we weer in het hotel en klaar voor vertrek naar Thon buri railwaystation. De trein zou om 13.35 uur vertrekken, het was maar 20 minuten rijden volgens de receptioniste, dus tijd genoeg...jaja...

Het uitchecken in het hotel verliep nog enigszins vlot en we hadden de naam van het station voor de zekerheid maar even op een briefje geschreven. Mijn ervaring was inmiddels dat Thon Buri station alleen wordt begrepen als je het op zijn Thais uitspreekt 'tonbullisteesjen'.
Anyway, de eerste taxi die er aan kwam, wist niet eens van het bestaan van het station. De portier probeerde het nog uitgebreid uit te leggen aan de beste man, maar het ging hem niet worden en ondertussen tikte de tijd door. 12.35 uur...nog steeds tijd genoeg.... De taxichauffeurS die het wel wisten, hadden helaas geen plek voor tweeeneen halve koffer, een rugzak en 4 personen. 2 taxi's dus. Had de receptioniste of portier dat niet kunnen bedenken? We hadden het notabene vooraf gevraagd! Maar goed. 2 taxi's dus.
Om een lang verhaal kort te maken. De chauffeur van Max en Anne nam de tolweg en was er om 13.15 uur. Onze chauffeur nam duidelijk een andere route. Toen we hem met handgebaren duidelijk hadden gemaakt dat de trein om 13.35 uur zou vertrekken, werd het een dollemansrit! Waar hij kon rijden, scheurde hij overal langs en omheen, ook rood licht was geen probleem.

Totally stressed up taxidriver
Helaas stonden we ook vaak stil en uiteindelijk kwamen we om 13.35 uur aan bij het station. Net op tijd, of net te laat zou je denken. Hartstikke op tijd, want de treinen in Thailand nemen het niet zo nauw met de tijd...joehoei! Daarnaast waren Max en Anne er natuurlijk al eerder. Ze hadden kaartjes gekocht en de koffers in de trein gezet. Wat een geluk en wat een toppers! Fijn ook dat we 3G hadden, zo konden we elkaar een beetje op de hoogte houden.
Een leuk treintje, 3e klas, maar toch zachte bankjes en voldoende plek. Onderweg wat regen gehad, maar verder een geweldig leuke ervaring.

Rond 16.30 uur waren we in Kanchanaburi, alwaar we voor €2,50 met zn vieren naar het hotel werden gereden. We kregen nog een mooi bod om morgen naar de Erawanwatervallen te gaan met deze privetaxi, maar op het moment dat we 'ja' wilden zeggen op dit prachtige aanbod, beseften we ons dat dit mogelijk een te mooie vis zou zijn. En met een 'don't call us, we call you' en een kleine fooi, namen we afscheid.

Het hotel is heel gezellig. Het personeel is erg vriendelijk en ze spreken zowaar Engels! Max en Anne zijn gaan zwemmen en relaxen en Har en ik zijn even naar de brug gelopen. Onze trein reed net over de brug, op de terugweg naar Bangkok, dus dat was een mooi gezicht. Vanavond hebben we vlakbij de brug aan het water gezellig gegeten.

Het stikt hier van de muggen, dus hebben we de rest van de avond op onze kamer gezeten. Dat wordt nog wat als we overmorgen naar de floathouses gaan!

Morgen eerst naar de Erawanwatervallen. We hebben een taxi geregeld via het hotel 😊 het wordt vast weer een bijzondere dag. Eén voorspelling kan ik al wel doen....it's gonna be another rainy day, hallelujah!